GRAFIKA WEKTOROWA
FORMATY PLIKÓW WEKTOROWYCH
- SVG - Scalable Vector Graphic – bardzo popularny format grafiki wektorowej powszechnie wykorzystywany na stronach internetowych. Pozwala on na zapis dowolnej grafiki wektorowej w sposób statyczny oraz animowany (za pomocą JavaScript, HTML i CSS).
- EPS - Encapsulated PostScript – format graficzny plików wektorowych umożliwiający zapisanie pojedynczych stron plików graficznych. Z tego względu, podobnie jak TIFF nie jest zalecanym formatem dla przesyłania plików otwartych, jest to jednak za jego pomocą możliwe. Format ten nie jest przypisany do konkretnego programu i większość aplikacji do grafiki wektorowej powinna móc go otworzyć.
- PDF - Portable Document Format – chyba najpopularniejszy format do przesyłania, prezentacji i przenoszenia treści tekstowych i graficznych. Za jego pomocą możemy przesłać zarówno plik spłaszczony, jak i otwarty dla większości aplikacji (zarówno rastrowych, jak i wektorowych). Jego dużą zaletą jest fakt, że możliwe jest otwarcie go przez większość użytkowników – nawet w przeglądarce internetowej. Wysyłając plik do druku przygotowany w tym formacie do akceptacji klientowi możemy ustrzec się przed pomyłkami i mieć pewność, że ostateczny plik został zweryfikowany. Jest to też bardzo dobry format do przesyłania ostatecznej wersji logo – jest to format wektorowy, więc jego wykorzystywanie będzie wygodne, a podgląd pozwoli zachować porządek i wygodę korzystania.
- AI - Adobe Illustrator Artwork – format domyślny programu do grafiki wektorowej Adobe Illustrator. Pozwala na zapisanie pliku wektorowego o maksymalnej wielkości 16383 x 16383 px
- CDR - Corel Draw – domyślny format zapisu plików wektorowych z aplikacji CorelDraw. Pliki tego formatu są zazwyczaj plikami otwartymi. Zapisywanie logo czy innych prostych grafik w formacie CDR nie jest wskazane, ponieważ programy firmy Adobe nie są w stanie ich otworzyć. Bezpieczniejszą opcją będzie format PDF.
- WMF/EMF- Windows MetaFile / Enhanced MetaFile – jest formatem utworzonym przez firmę Microsoft, który obsługuje pliki wektorowe i rastrowe. Umożliwia on osadzenie grafik np. programach pakietu Microsoft Office.
- NAJCZĘSCIEJ UŻYWANE PROGRAMY DO OBRÓBKI GRAFIKI WEKTOROWEJ:
Adobe Illustrator- Format AI - to program dedykowany grafice wektorowej. Jest on używany przez profesjonalne firmy i grafików, a także studentów grafiki. Cechuje się ogromną ilością opcji i funkcjonalnym interfejsem. Jego możliwości obejmują tworzenie kształtów, obrazów 3D w postaci np. brył obrotowych, oraz pracę na dowolnej ilości warstw, które można blokować, tak jak same obiekty wektorowe.
- CorelDRAW – Format CDR - to pakiet programów graficznych wchodzących w skład jednego produktu, służący początkowo do obróbki grafiki wektorowej, z czasem wzbogacany o kolejne programy dotyczące różnorodnych zastosowań grafiki komputerowej.
- Affinity Designer- to jeden z najszybszych i najbardziej precyzyjnych programów do projektowania grafiki wektorowej. Zbudowany od podstaw wszystkie funkcje, narzędzia, panele zostały opracowane z myślą o potrzebach kreatywnych profesjonalistów.
Inkscape – Format SVG -to darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon czy postaci komiksowych. Jest odpowiednikiem popularnego, płatnego programu CorelDRAW.
CECHY GRAFIKI WEKTOROWEJ
- ograniczone skalowanie,
- ograniczone możliwości edycji,
- szczegółowość obrazu.
- GRAFIKA RASTROWA
- Grafika rastrowa jest rodzajem komputerowej grafiki dwuwymiarowej. Podstawę stanowi tutaj matryca (siatka) drobnych punktów (pikseli), zwana bitmapą lub rastrem. Każdy piksel jest odpowiednio zdefiniowany w formie cyfrowej, ma swój własny, niezależny od innych kolor.
TRYBY KOLORÓW W GRAFICE RASTROWEJ
Tryb obrazu określa sposób łączenia kolorów na podstawie pewnej liczby kanałów w modelu kolorów w obrazach rastrowych (potocznie zwanych bitmapami). Stosowanie poszczególnych modeli kolorów skutkuje różną szczegółowością kolorów i różnymi rozmiarami plików. Wyróżnia się trzy tryby:
- tryb czarno-biały - występują w nim wyłącznie białe i czarne piksele
- tryb monochromatyczny - (tzw. skala szarości) – oprócz koloru czarnego i białego występuje cała gama jasności pośrednich (szarości)
- tryb kolorowy - piksele mają przyporządkowane kolory z określonego modelu przestrzeni barw, np. RGB, CMYK, Lab.
Microsoft Paint – program graficzny przeznaczony do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej w systemach Windows, będący produktem firmy Microsoft. Program nie posiada filtrów ani obsługi warstw – funkcji typowych dla profesjonalnych programów graficznych, mimo to chętnie jest wykorzystywany przez artystów pixel artu. Potrafi zapisywać i odczytywać grafikę w formatach: BMP, JPG i JPEG, GIF, TIFF, ICO oraz PNG.
Paint Shop Pro – edytor grafiki rastrowej jak i również wektorowej dla komputerów z systemem operacyjnym Microsoft Windows.
Pixel – rozbudowany program graficzny program obsługujący najpopularniejsze formaty graficzne (GIF, PNG, JPG, TIFF, BMP, PSD.). Oferuje możliwości edycyjne takie jak operacje na warstwach, ścieżkach, kanałach oraz selekcje, obsługę standardów RGB i CMYK.
CECHY GRAFIKI RASTROWEJ:
- ograniczone skalowanie,
- ograniczone możliwości edycji,
- szczegółowość obrazu.
WADY I ZALETY GRAFIKI RASTROWEJ:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz